Drukwerk versus digitaal

0

Het leven wordt steeds digitaler. Een groot deel van mijn dag ben ik inmiddels al online. En met veel lol, ik ben zeker geen digi-scepticus. Ik zie de mogelijkheden en word daar erg enthousiast van. Het digitale leven verbreedt mijn wereld, mijn netwerk en maakt het ook nog eens een stuk makkelijker.

Voor mijn werk als communicatie ontwerper heeft dat ook invloed. Steeds vaker komt de vraag of we iets niet beter digitaal kunnen uitvoeren in plaats van het te laten drukken. Een goeie vraag. Wat overwegingen dus…

Prijs

Drukwerk kost geld. Stel dat we een magazine maken. Dan kost dat papier, inkt, energie en mankracht voor het vervaardigen. En vergeet daarbij niet de opslag en distributie van het magazine. Voor een digitaal magazine hoeven er in elk geval geen loodsen te worden afgehuurd en vrachtwagens te rijden. Dat kan zeker schelen in de kosten. Maar een goed digitaal magazine kost ook geld. Omdat het digitale magazine nog een redelijk nieuw medium is, zal er nog veel moeten worden ontwikkeld. En in dat geval: kwaliteit kost geld.

Milieu

Milieu is voor veel mensen (en voor mij) een belangrijke overweging. Voor een digitaal magazine is inderdaad geen distributie nodig en dus ook geen vervuilende vrachtwagen. Bedenk dan wel dat een digitaal magazine net zo goed energie kost om op al die computers, iPads en ereaders weer te geven. Voor het gemak gaan we er even van uit dat dat schoner is. Daarnaast zal een digitaal magazine ook geen papier en inkt kosten (tenzij de lezer het toch uitprint). Toch is er de laatste jaren veel verbeterd op milieugebied bij de drukkerijen. Ik kies er voor om samen te werken met drukkerijen die een zo laag mogelijke belasting voor het milieu zijn. Drukkerijen die werken met biologisch afbreekbare inkten en een schone werkwijze hebben. De papierkeuze is daarbij ook iets om rekening mee te houden. Waar komt het vandaan, waarvan is het gemaakt, heeft het een FSC keurmerk?

Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden om duurzamer te drukken. Zo zou je kunnen denken aan “printing on demand” Zo kan je wel een gedrukt exemplaar aanbieden, maar pas als er om gevraagd wordt. Dat betekent dat er minder grote oplagen hoeven te worden gedrukt en dat betekent weer minder afval en verspilling.

Beleving

Digitaal heeft een andere belevingswaarde dan drukwerk. En voor allebei valt wat te zeggen. Aan een digitaal magazine of jaarverslag kan interactiviteit worden toegevoegd. Door gebruik van annimaties, links of filmpjes gaat het leven en dat heeft zeker zo z’n voordelen. Je houdt de aandacht van de “lezer” langer vast. kan ingewikkelde informatie op een leuke manier begrijpelijk maken, of een interview begeleiden met een kleine documentaire. Bekijk het voorbeeld filmpje (ook op dit blog) van Wired magazine om een idee te krijgen van wat er al mogelijk is op dit moment.

Interessant is ook dat je sociale media zoals twitter en facebook kan integreren. Zo zal een digitale uitgave breder verspreid kunnen worden.

Verder kan je ook de mogelijkheid tot winkelen toe voegen. Zo zou je de artikelen in het digitale magazine of brochure rechtstreeks kunnen bestellen. De magazines van de Bijenkorf en KLM zijn hier voorbeelden van

Maar al met al is een digitale uitgave ook wat vluchtig. Hoe mooi een digitaal magazine of jaarverslag ook is, je zal het niet echt bewaren (tenzij als bookmark).

Dat is toch een voordeel van drukwerk. Mooie gedrukte dingen blijven langer bewaard. En doordat het op de koffietafel ligt zal het ook sneller aandacht krijgen. Het ligt in je blikveld. Daarnaast heeft een gedrukt exemplaar ook het voordeel dat je het iemand fysiek in z’n handen kan drukken. Voor jongere generaties zijn straks digitale uitgaven de normaalste zaak van de wereld, maar er zullen voorlopig nog genoeg mensen zijn die de voorkeur geven aan drukwerk. Omdat ze minder digitaal vaardig zijn, of omdat ze het prettiger vinden van papier te lezen. Het is dus belangrijk om te kijken voor wie je een uitgave maakt en wat het doel is van de uitgave. Uiteindelijk zal dat de doorslag moeten geven of iets drukwerk of digitaal wordt.

Toch sluiten digitaal en drukwerk elkaar niet uit. Sterker nog. Vaak is een combinatie van de twee een spannende mix. Het kan elkaar versterken. Er ontstaan dan ook mooie crossovers. Zo kan met “augmented reality” een extra laag digitale informatie worden toegevoegd aan een magazine. Door een code in te lezen op de webcam kan je bijvoorbeeld 3D annimaties of filmpjes laten zien. Bekijk het filmpje van Colors magazine maar eens.

Geef toe, het zou ook zonde zijn de ervaring van knisperend papier en de geur van mooi drukwerk te missen. Voor mij zit de toekomst van drukwerk vooral in mooie bijzondere en luxere uitgaven soms versterkt door de digitale ervaring.

Eerder gepubliceerd op birgitblogt.tumblr.com

Success, your comment is awaiting moderation.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.