Een bijzonder jaarverslag. Waarom?

0

Het is weer de tijd van het jaar dat de plannen worden gemaakt voor de jaarverslagen. Een jaarlijks terugkomende verplichting voor veel organisaties. Maar naast dat het een verplichting is kan het ook zeker een mooi communicatiemoment zijn! 

Spotlight 

Als organisatie zal je verantwoording moeten afleggen over je financiële situatie (de jaarrekening) maar het is ook een goed moment om een sociaal jaarverslag op te stellen. Hoe staat de organisatie er op dit moment voor, wat is er het afgelopen jaar gebeurd, hoe staat het met het personeelsbestand, zijn de doelstellingen bereikt en wat is de visie voor de toekomst? Een moment waarop je het personeel kan bereiken en ook naar buiten kan communiceren naar aandeelhouders, klanten en leveranciers.

Vooral naar buiten toe is het een spotlight-moment. Een mogelijkheid om de aandacht te pakken. Om die reden zou het dus niet slechts een boekje (of website) met simpele cijfers moeten zijn, maar een document waar aandacht aan is besteed om zo helder en duidelijk mogelijk te informeren. En waar ook aandacht wordt besteed aan de uitstraling en leesbaarheid. Een mooi ontworpen jaarverslag draagt daar aan bij. Een creatief concept kan een jaarverslag op een hoger vlak tillen zodat het meer dan een saaie opsomming van feiten wordt. Uiteindelijk gaat het jaarverslag ook om vertrouwen wekken. Een organisatie die aandacht besteed aan een goed verzorgd jaarverslag wekt sneller dat vertrouwen.

Visie

Waar staat de organisatie nu. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Uiteraard moet je dat in woorden op papier zetten, maar met beeld kan je dat verhaal versterken. Zo kan je het beeld oproepen dat de organisatie op dat moment wil uitstralen. Misschien moet het sober zijn omdat het een minder goed jaar is geweest. Of feestelijk vanwege een jubileum. Een sociale uitstraling omdat het afgelopen jaar in het teken stond van diversiteit  of wil het bedrijf innovatie uitstralen omdat daar de focus voor de toekomst ligt. Het kiezen van een thema is dan ook een goede kapstok voor het concept en de vormgeving.

Identiteit

Belangrijk is dat de vorm die gekozen wordt past bij de organisatie. Het jaarverslag moet herkenbaar zijn. Natuurlijk zal er daarom rekening moeten worden gehouden met de huisstijl, maar omdat dit een bijzondere uitgave is die een tijdsbeeld kan neerzetten mag hier ook wat vrijer mee worden omgegaan. Kies voor een afwijkend formaat, bijzondere illustraties, een creatieve insteek van infographics (tabellen en grafieken).

Daarnaast kan je bij drukwerk denken aan bijzondere bindwijzen of grafische technieken zoals stansen, vernissen, mooie papiersoorten. Grijp het moment om er iets bijzonders van te maken!

Terugblikken

Een jaarverslag kan een bewaarfunctie hebben. Een afsluiting van een jaar waarin successen zijn behaald en misschien ook met teleurstellingen. Door dit jaarlijks vast te leggen zal er een mooi archief ontstaan van de organisatie. Met de vormgeving en fotografie kan een tijdsbeeld worden vastgelegd.

Digitaal?

Er is een tendens om het jaarverslag niet meer te drukken maar alleen nog als een digitaal document online te zetten. Dat was ook de constatering van de Grafische Cultuurstichting die het aantal inzendingen voor de best verzorgde jaarverslagen zag teruglopen. Heel jammer want een gedrukt jaarverslag heeft een andere communicatiewaarde dan een digitaal jaarverslag. Vaak wordt hiervoor gekozen vanwege kostenbesparing. Maar de kracht van een fysiek document wordt dan gemist. Je kan een gedrukt jaarverslag bij iemand in z’n handen drukken. Om online het jaarverslag op te zoeken is voor sommige mensen weer een stap teveel waardoor je een groep lezers mist. En zeker als het om veel tekst gaat, is een gedrukt exemplaar op dit moment nog leesbaarder.

Wat overigens niet wil zeggen dat er geen geweldige creatieve en communicatieve mogelijkheden liggen in digitale jaarverslagen. Ik denk dat de twee verschillende vormen elkaar juist kunnen versterken. En met de opkomst van tablets zoals de iPad kunnen er prachtige dingen worden gemaakt!

Als ontwerper kan ik zeer uitkijken naar het maken van een mooi jaarverslag. De combinatie van een goede tekstschrijver, beeldmaker, ontwerper en een opdrachtgever die open staat voor creatieve ideeën kan een gouden combinatie zijn voor een in het oog springend jaarverslag. Kortom je kan mij benaderen! Graag zelfs!

Eerder gepubliceerd op birgitblogt.tumblr.com

Success, your comment is awaiting moderation.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.