NeefjeBeeld

Ik heb nog wel een neefje…

0
Of 6 redenen om toch die creatieve professional in te huren

Ik heb een bijzonder leuk beroep. Ik mag m’n hersens kraken op goede concepten, samen met anderen werken aan creatieve projecten en als kers op de pudding mag ik het ook gewoon heel mooi maken. Fijn! Doordat mijn werk leuk en inspirerend is, bestaat soms het idee dat mijn werk een soort uit de hand gelopen hobby is. Een gedegen opleiding en jarenlange vakervaring wordt dan even vergeten. Jammer, want zo word je als goede creatieve denker niet op waarde geschat. En dan gaan de ‘neefjes van’ er met de leuke opdrachten vandoor. Daarom 6 redenen waarom je als opdrachtgever toch zou moeten overwegen een pro in te huren. En geen hobbyist.

1. Frisse blik

Als opdrachtgever ken je je organisatie van binnen en buiten. Dat kan je blik beïnvloeden. Een creatief professional heeft het voordeel iets buiten de organisatie te staan, te observeren, de opdracht van verschillende kanten te onderzoeken en daarna het creatieve proces hierop los te laten. Zo komt hij tot een frisser beeld dat beter aansluit bij het uiteindelijke doel.

2. Verrassende invalshoek

Hij is getraind in het creatief denkproces. Als opdrachtgever word je soms beperkt door zelfopgeworpen barrières. en kom je niet verder dan dingen die je al eerder hebt gezien. Een cliché hoeft niet persé slecht te zijn (ze hebben een sterke herkenbare communicatiewaarde) maar als organisatie wil je je ook graag onderscheiden. Daar kan een goed ontwerp of goedgeschreven tekst aan bijdragen.

3. Je kan je tijd wel beter gebruiken

Waarom zou je eigenlijk zoveel tijd stoppen in iets waar niet jouw kracht ligt? Het is toch veel leuker en bevredigender om te doen waar je goed in bent? Laat dus vooral de rest over aan mensen die het veel beter en sneller kunnen. De kwaliteit die je vervolgens bereikt is dan uiteindelijk jouw verdienste als opdrachtgever.

4. Geld

Of denk je soms dat een ontwerper, schrijver of fotograaf te duur is? Het is waar, een professional inhuren kost geld, maar als je een goeie te pakken hebt kan hij met je meedenken in je budget. Zoeken naar oplossingen om de kosten juist te drukken. Een goede ontwerper is bijvoorbeeld op de hoogte van veel productiemethoden en zo kan het inhuren van een professionele fotograaf goedkoper uitvallen dan standaard stockfotografie (en maakt het ook nog onderscheidend).

Het zal je misschien verbazen, maar een goed ontwerp kan juist geld opleveren. Onlangs is in een wetenschappelijk onderzoek door de Erasmus Universiteit en de TU Delft aangetoond dat als er in de ontwikkelfase rekening wordt gehouden met goed ontwerp, er een winst van 20% kan worden behaald. Niet slecht toch?

5. Het wordt gewoon beter

Natuurlijk heb je leren schrijven op school, maar dat maakt je nog niet een schrijver. En dat je een camera bezit maakt je nog niet meteen een fotograaf. Creatieve professionals hebben door opleiding en ervaring leren kijken, lezen en problemen weten op te lossen. Een goede schrijver weet vaak in veel minder woorden een heldere tekst te maken. Een goed grafisch ontwerp zit ‘m soms eerder in het weglaten van dingen, de juiste verhoudingen en de compositie. Een professional kan adviseren in de uitvoering (denk ook aan duurzaamheid), hoe het het meest effect heeft en zijn doel bereikt. Hoe leuk het ook is om het zelf te doen, je hebt snel door dat het gemaakt is door een amateur.

6. Je huurt er één, je krijgt een netwerk

Een bijkomend voordeel is dat de creatief professional zijn netwerk meeneemt. Zo specialiseer ik me in visuele communicatie maar heb schrijvers, redacteuren, journalisten, fotografen, illustratoren, dtp’ers, drukkers, webbouwers, interactieontwerpers, programmeurs, communicatieadviseurs, standbouwers, textieldrukkers, interieurarchitecten en andere grafisch ontwerpers in mijn netwerk. En ik kan ze van harte aanbevelen. Waarom zou je dus zelf op zoek gaan?

En ja, ook deze tekst kan een stuk beter (ben immers geen schrijver). Denk dat ik Fenneke er maar eens naar laat kijken ;-).

Eerder gepubliceerd op birgitblogt.tumblr.com

Success, your comment is awaiting moderation.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.